FPS-spel – tidig historik

FPS, eller First Person Shooters, är minst lika populära idag som när genren först slog igenom, troligtvis mer. Riktiga old school gamers minns säkert hur det var att spela spel som Doom, Quake, Unreal Tournament och liknande spel över lokala nätverk. När man först kunna spela Doom mot något kopplade man ju ihop kablarna med seriell kabel.

Genren är ju bara en av de som kan sägas falla in under den mer övergripande kategorin Actionspel, och var kanske inte sen som genre men det krävde ju ändå någon form av tredimensionell värld att förflytta sig i. Detta betydde att de tidigaste spelen i denna genre var väldigt begränsade.

Spelet som dock oftast får äran för att ha skapat FPS-genren som vi känner igen den idag är förstås Wolfenstein 3D, skapad av id Software 1992. Bara ett år efter det kom de ut med Doom, som erbjöd en massa förbättringar som bättre texturer, höjdvariation med plattformar som kunde åka upp och ned och trappor man kunde gå i. Det hade dessutom en stor förbättring i ljussättningen och kunde ge spelaren blinkande ljus, punktbelysning och totalt mörker, vilket alla hjälpte till att skapa den stämning som Doom blev känd för.